Vai arī Tu esi pamanījis, ka pēdējo gadu laikā aukstās peldes ir kļuvušas ļoti populāras? Iespējams, esi aizdomājies, ka būtu vērts to izmēģināt.  

Nav nekāds jaunums, ka aukstās peldes ir patiešām dāvana Tavai veselībai — tas noteikti nav tukšs un pārejošs trends. Turklāt mūsdienu realitātē, kad “tradicionālās” izklaides iespējas ir liegtas, tas var kļūt par jaunu veidu, kā kopīgi un vērtīgi pavadīt laiku ar ģimeni.

Šajā rakstā noskaidro, kā pienācīgi sagatavoties ziemas aukstajām peldēm.

 

Sākt uzreiz vai pieradināt sevi pakāpeniski? 

Katra situācija ir jāskatās individuāli. Sākot pakāpeniski, būs lielāka adaptācija aukstumam, tātad mazāk kontrastu un temperatūras svārstību.  

Sākot uzreiz, šīs krasās temperatūras maiņas var pat izraisīt nevēlamas reakcijas. 

Pirms lec āliņģī, pārbaudi savu izturību aukstā dušā 

Lielākoties speciālisti ir vienisprātis, ka vispirms jāpārbauda sava izturība — gluži vienkārši tamdēļ, lai zini, ar ko rēķināties. 

To izdarīt ir diezgan elementāri. 

Sāc ar siltu dušu un pārej uz vēsu (vēlāk aukstu) ūdeni. Ilgums, protams, atkarīgs no pašsajūtas. Sākotnēji arī laika posms līdz 1 minūtei vēsā vai aukstā ūdenī būs pietiekami ilgs laiks.  

Pēc procedūras rūpīgi norīvē ķermeni, It sevišķi pēdas  ar dabīga materiāla dvieli.   

Tālāk izpildi dažas mērenas fiziskās aktivitātes – piemēram, skriešanu vai vingrošanu. 

Izpildot augstāk minētos nosacījumus, Tu pietuvosies pareizam aukstās peldes konceptam, kā arī jau laicīgi zināsi, uz ko esi gatavs.  

Ideāla gadījumā visām šīm aktivitātēm būtu jāveicina prāvs enerģijas pieplūdums.

 

Norūdies morāli 

Pirmais, ar ko sākt, ir attieksmes maiņa. 

Aukstā pelde var būt Tava apņemšanās ceļā uz veselīgāku dzīvesveidu vai vienkārši vērtīga ideja, kā pavadīt laiku kopā ar ģimeni. Tomēr abos gadījumos jābūt gatavam, ka psiholoģiski šī darbība nav no vieglajām.  

Aukstums var šķist draudīgs, taču var būt arī labs draugs. Lai iepazītos ar to tuvāk, meklē pēc iespējas vairāk informācijas. Teorētiskās zināšanas šajā gadījumā noteikti nav liekas!

 

Praktizē elpošanas vingrinājumus

Tā kā aukstās peldes ir cieši saistītas ar stresa hormonu izdalīšanos, tas atspoguļojas mūsu elpošanas ritmā. 

Labs ieteikums ir izmēģināt dažādas elpošanas taktikas un vingrinājumus jau iepriekš, kas aukstās peldes laikā palīdzēs Tev saglabāt mieru un neapjukt.

 

Atrodi domubiedrus

Domubiedri vai kompānija ir vajadzīgi ne tikai jautrībai, bet gan arī drošības apsvērumu dēļ. Jo sevišķi tad, ja dodies aukstajā peldē pirmo reizi un nezini, kāda būs organisma reakcija, ir svarīgi, lai blakus ir kāds, kurš Tevi var uzmanīt. 

Sekundāri, protams, cilvēki, ar kuriem regulāri vari dalīties iespaidos, mudinās Tevi turpināt iesākto ar tikpat spraigu garu. Ja motivācija zudīs, otrs palīdzēs ar uzmundrinājumu un otrādi. 

Kur meklēt domubiedrus?

  • Izstāsti savu ideju ģimenei vai draugiem. Tuvākie cilvēki vienmēr būs labākais atbalsts.  
  • www.latvijasronis.lv — ziemas peldēšanas klubā 
  • www.ledusskola.lv — iespēja uzsākt ziemas peldes pieredzējuša instruktora vadībā 
  • Sociālajos tīklos, piemēram, Facebook — pievienojies domubiedru grupai, meklējot pēc tādiem atslēgvārdiem kā “ziemas peldes”, “roņi” + Tava lokācija. Vari izmantot arī Instagram kā iedvesmas avotu! 

 

Rūpīgi izplāno procesu 

Iznākot no auksta ūdens būs nedaudz eiforiska sajūta, taču ir svarīgi savlaicīgi saģērbties. Tādēļ, pirms uzsākt šo aktivitāti, Tev būs nepieciešams plāns, kas palīdzēs visu izdarīt operatīvi. 

Sāc ar to, ka sagatavo nepieciešamo mantu sarakstu - piemēram, cepure, ausu aizbāžņi, siltas zeķes. Pēc tam izplāno, kā izkārtot visas mantas — liela nozīme ir arī lokācijai, jo no tās atkarīgs, piemēram tas, cik tuvu vai tālu iespējams noparkot mašīnu. Vislabāk izvēlēties kādu pazīstamu peldes punktu, jo jau iepriekš zināsi gan ūdenstilpnes dziļumu, gan citus zemūdens akmeņus. 

Šīs un tamlīdzīgas nianses būtiski izplānot jau iepriekš, lai pēc tam nenāktos papildus stresot.

 

Vai pirms aukstās peldes ir jākonsultējas ar ārstu? 

Ar ārstu konsultēties noteikti ir ieteicams. Pirmkārt, lai izzinātu sava organisma reakciju uz stresu no fizioloģiskā viedokļa, otrkārt - arī no psiholoģiskā.  

Mirklī, kad ādu pārņem krasas temperatūras svārstības, organisma stresa hormonu līmenis paaugstinās vairākas reizes. Tas var izraisīt paātrinātu sirdsdarbību un elpošanu. 

Šī iemesla dēļ svarīgi, pirmkārt, lai cilvēkam, kurš lemj par labu aukstajām peldēm, nav sirds ritma traucējumu riska. 

Otrkārt, pašā peldes procesā ļoti rūpīgi jāseko līdzi savam elpošanas ritmam — elpa nedrīkst aizcirsties vai būt pārāk ātra. Koncentrācija uz savàm ieelpām un izelpām būs ne tikai pareiza no veselības viedokļa, bet gan arī mazliet palīdzēs aizmirst ledaino aukstumu.

 

Kas vēl jāņem vērā, apsverot ziemas peldes aktivitātes?

Nedrīkst pārspīlēt ar peldes ilgumu – vismaz sākotnēji aukstā ūdenī nevajadzētu atrasties ilgāk par minūti, jo pēc tam iestājas zemādas atdzišanas fāze. 

Speciālistu ieteicamais biežums aukstajām peldēm  – divas, trīs reizes nedēļā. 

Ir cilvēki, kas peld biežāk, taču tad jābūt lielai pieredzei, un to var atļauties tikai tad, ja ikdienā nav citas lielas pārslodzes un stresa. Citādi organismam var sanākt par daudz.

 

Kādi ir aukstās peldes ieguvumi? 

Galvenie iemesli, kādēļ cilvēki vēlas norūdīties ir divi. Pirmkārt, vēlme nostiprināt veselību. Otrkārt, vēlēšanās palielināt gribasspēku. 

Norūdīšanās procedūras ir noderīgas abos gadījumos, taču panākumus garantē tikai regularitāte. Lūk, daži ieguvumi, kas apbalvos Tavu pacietību:  

Paātrinās vielmaiņa 

Ziemā ūdens temperatūra var samazināties pat nedaudz zem 0°C, tāpēc , tajā iegremdējoties, cilvēka ķermenim un ūdens tilpnes ir ļoti liela temperatūras atšķirība. Šī iemesla dēļ Tavs ķermenis palielinās siltuma ražošanu, lai cīnītos ar sava siltuma atdošanu apkārtējai videi un saglabātu optimālu ķermeņa temperatūru. Tas nozīmē, ka vielmaiņas ātrums var palielināties līdz pat 350%, bet tas atkarīgs no individuāla zemādas tauku slāņa. 

Imunitātes uzlabošana 

Aukstuma šoka rezultātā ķermenī izdalās vairāk stresa hormoni, kas turpmāk palīdz organismam sagatavoties cīņai pret infekcijām un traumām. 

Vispārēja labsajūta 

Labsajūtas uzlabošanās aukstās peldes laikā notiek tādēļ, ka asinīs palielinās šādu hormonu koncentrācija:

  • dopamīns - baudas hormons, kas izdalās mūsu ķermenī sevis apbalvošanas sistēmas rezultātā;
  • norepinefrīns - sniedz enerģiskuma sajūtu un veicina spēju fokusēties;
  • β-endorfīns, kas, savienojoties ar opioīdu receptoriem galvas smadzenēs, samazina sāpes un palielina baudas sajūtu;
  • Seratonīns -  stabilizē mūsu garastāvokli un pašsajūtu.

 

Aukstās peldes — labākā dāvana organismam, ja darām to prātīgi un ar mēru

Ar ziemas peldēm spēkā ir sens princips — kas par daudz, tas par skādi. Aukstās peldes noteikti pozitīvi ietekmē mūsu ķermeni, taču tās jāveic ar mēru, lai nepakļautu sevi pārmērīgam diskomfortam.    

Ļoti svarīgi jau iepriekš ne tikai izplānot procesu no A līdz Z, bet gan arī mazliet iesildīties ar treniņiem, kā arī pārrunāt pašam ar sevi kādēļ tieši šī aktivitāte ir tas, ko Tu vēlies, un kādi būs Tavi ieguvumi. Šis noteikti nav gadījums, kad jālec āliņģī tikai tāpēc, ka tas tagad skaitās stilīgi. Vari sekot šiem vai citiem padomiem, taču vispirms ieklausies pats sevī!*     

Katrā ziņā, ja būsi “izpildījis mājasdarbu” un pienācīgi sagatavojies, vari būt drošs, ka aukstās peldes būs viena no labākajam dāvanām, ko vari sniegt savam ķermenim! 

Pirms aukstās peldes uzsākšanas, konsultējies ar savu ģimenes ārstu!