Gribi ēst veselīgi? spied šeit... "basic tips"

lunch.jpeg

#giftUpIzzina #10ieteikumi #dzīvoVesels #TuEsiTasKoTuĒd

Patiesībā nav jau nekāda raķešu zinātne! Bet, jāatzīst, ka meklējot informāciju ir tik daudz pretrunīgas informācijas un gadās apjukt, kam tad īsti var ticēt.

Laikam iebiršu to cilvēku kategorijā, kuri apgalvo, ka nav tāda "superēdiena" un "superzālītes", kuras Tevi padarīs super veselīgu! Ja vēlies mainīt savu ēdienkarti, sāc pamazām! Ber pie tējas par vienu cukura karotīti mazāk, tā viena neveselīgā našķa vietā dienas beigās, nopērc ābolu. Ieliec sev porcijā mazliet vairāk salātus utt. Sāc ar kaut ko mazu, bet galvenais sāc, jo " Katrs tūkstoš jūdžu ceļojums sākas ar vienu soli". Pēc personīgās pieredzes varu teikt, ka Tavas garšas kārpiņas ar laiku pieradīs pārmaiņām, ja darīsi to harmonijā ar sevi un apzinoties kāpēc Tu to dari. Izaicini sevi uz nedēļu/mēnesi, lai sāktu un viens no labākajiem veids kā sākt man bija pierakstīt to, ko ēdu. Es Tevi izaicinu - pieraksti vienu nedēļu neko nemainot VISU, ko Tu ēd! Iespējams uzzināsi jaunas lietas par sevi! Rīks, kuru izmantoju sava uztura piefiksēšana ir aplikācija "myfitnesspal" https://www.myfitnesspal.com/

Es pilnīgi noteikti vēl neesmu sasniegusi savu galamērķi, bet, ļoti lepojos, ka no cilvēka, kurš vēl gadu/divus atpakaļ varēja nopirkt veselu kūku un "norīt" to dienas vai divu laikā, arvien biežāk izvēlas riekstus, augļus un citus manam organismam pilnīgi noteikti vērtīgākus produktus!

Bet pietiek par mani, ar ko tad lai sāk? Manuprāt ļoti vienkāršas vadlīnijas ir atrodamas "Onplate" http://onplate.eu/#veseliga-uztura-skivis . Pusei no Tava šķīvja jāsastāv no augļiem/dārzeņiem, 1/4 jābūt graudaugu produktiem, kartupeļiem un 1/4 gaļa/zivis/olas/pākšaugi + mazs kņipucītis eļļas/mērces sķīvja viducītī! Kā izskatās Tavs brokastu/pusdienu/vakariņu šķīvis?

Un kas Tavuprāt ir "veselīgs uzturs"? Atbilde noteikti nav viennozīmīga. Katra valsts veido savus veselīga uztura noteikumus. Latvijā tos var atrast Veselības Ministrijas mājas lapā ierakstot google "veselīga uztura ieteikumi"  http://www.vm.gov.lv/lv/tava_veseliba/veseligs_dzivesveids/veselibas_ministrijas_izstradatie_veseliga_uztura_ieteikumi/ . Tie pieejami dažādām vecuma kategorijām - bērniem, pieaugušajiem, cilvēkiem virs 60, noteikti ir vērts palasīt sīkāk.

Šeit būs 10 ieteikumu kopsavilkums pieaugušam cilvēkam.

1. Ik dienas dažādojiet savu uzturu.
2. Samērojiet savu ēdienkarti ar fizisko aktivitāti, lai saglabātu ķermeņa masu
ieteiktajās robežās.
3. Uzņemiet katru dienu 1,5 – 2 l šķidruma, tai skaitā ūdeni.
4. Vairākas reizes dienā ēdiet graudaugu produktus (īpaši pilngraudu), kā arī
kartupeļus. Ieteicamais daudzums 800 g vai 4 – 6 porcijas dienā.
5. Vairākas reizes dienā ēdiet dārzeņus, augļus un ogas, īpaši vietējos.
Ieteicamais daudzums vismaz 400 g vai 5 porcijas dienā, no tiem puse –
svaigā veidā.
6. Lietojiet uzturā pienu un piena produktus ar pazeminātu tauku saturu.
7. Ēdiet pākšaugus, zivis vai liesu gaļu. Ieteicamais liesas gaļas daudzums
nedēļā ir 300-600 g, zivis vismaz divas reizes nedēļā.
8. Samaziniet margarīna, treknas gaļas, sviesta patēriņu. Lietojiet nedaudz
eļļas.
9. Ierobežojiet uzturā sāli, cukuru un tos saturošus produktus.
10. Rūpējieties par mājās lietotā uztura drošumu un kvalitāti.

Tātad, maini savu ēdienkarti (neēd katru dienu ābolus), sporto, dzer ūdeni, apēd nepilnu puskilogramu augļu/dārzeņu un ierobežo sāls un cukura patēriņu savā ikdienā!

"Fun fact". Vidēji pieaugušam cilvēkam dienā nepieciešami tikai 25g cukura. Ņemot vērā, ka vienā tējkarotē ir vidēji 6g, parēķini, vai tēju/kafiju dzer ar cukuru un cik no cukura nepieciešamās devas uzņem tieši šādā veidā? 

Ieteicamais sāls daudzums dienā ir ne vairāk kā 5 g, sāli var aizvietot ar citām garšvielām, čilli pipari, sinepes u.c., ja Tev liekas, ka "ēdienam trūkst garšas".

Un sarkano gaļu ikdienā nevajadzētu patērēt vairāk nekā 50g, varbūt padomā divreiz par to karbonādes/kotlešu daudzumu, kuru notiesā katru dienu! Nākamriez varbūt zivi vai kādu veģetāru opciju pārmaiņas pēc?

Protams, katra organisms ir individuāls, un, noteikti, pirms mainīt kādus paradumus ieteicams konsultēties ar savu ģimenes ārstu! Bet varbūt tomēr Tev noder kaut kas no augstāk minētā! Es noteikti priecāšos, ja uzdāvināsi savam organismam veselību! Gift up your health!

01.01.2020
ēdveselīgi dzīvovesels veselība ēdiens giftupizzina

Pastāsti citiem:

Pievieno komentāru:

Rakstu atļauts komentēt tikai drosmīgākajiem, tāpēc, lūdzu, autorizējies. Autorizēties